Pepperkaker (glutenfrie)

Pepperkaker
12336174_10153681786601181_315320635_n
 
75 gr sukker
125 gr mørk sirup
0,5 ts ingefær
1,5 ts kanel
1/4 ts nellik
0,5 ts kardemomme
1 ts natron
75 gr smør
1 egg
250 gram mel (Hvis Laila mel; 300 gram og kanskje mer..)
Semper mix til utbakingen.
Sukker og sirup varmes opp til det smelter.
Ingefær, kanel, nellik, kardemomme og natron røres i til det skummer.
Ta kjelen av pannen. Tilsett smøret og rør til det er smeltet.
 
Røren avkjøles før egg og mel tilsettes. (ca 37 grader C)
 
Deigen skal bli fast og smidig. Den kan godt oppbevares i en tett boks/pose i kjøleskap til dagen etter. Deigen kan være litt hard avhengig av meltype og må nok stå og bli romtemperert før utkjevling. Deigen kan stå i kjøleskapet under tett lokk i flere dager også, hvis man vil bake ut litt og litt.

Stekes på 175 grader i ca 7 min. Avhenger av din komfyr. De skal være ganske tynne.
 
Husk at kakeboksen, som pepperkakene skal oppbevares i, må være helt tørr. Jeg lar kakeboksene tørke i ovnen på ca 50 grader for å være sikker. Dersom boksen er fuktig, blir kakene myke.
Oppskriften er hentet fra

(Jeg har halvert oppskrifta, for det ble alt for mye pepperkaker for meg, og jeg brukte Laila mel og måtte bruke mye mer mel enn det som sto i oppskrifta.)

VURDERING

Utrolig bra oppskrift, kjempegode og sprø pepperkaker, MYE bedre enn de glutenfrie man kan få kjøpt i butikken.

Leave a comment